BORANG ONLINE ILMAM

NAMA PENUH
ALAMAT RUMAH
NO KAD PENGENALAN
JANTINA
ILMAM NEGERI
NO TELEFON
EMEL ANDA
PEKERJAAN SEKARANG/ JAWATAN
Saya akan membantu ILMAM di dalam bidang Dakwah
Penyelidikan
Penulisan
IT/Internet/Web
Sukarelawan
Fasilitator
Program Kemasyarakatan
Politik Dunia
Isu Palestin
Perubatan
Lain-Lain
Mohon Tuan/ Puan untuk berkongsi sedikit latar belakang pengajian sebelum ini (Contoh : jurusan pengajian di Mesir, tahun pengajian dan sumbangan yang boleh diberikan kepada ILMAM)

Saya mengaku segala kenyataan di atas adalah benar dan saya akan membantu Pertubuhan ILMAM Malaysia sekiranya diperlukan. Sekian, terima kasih.

 


Click here to create your own form.

Friday 10 April 2009

SEMINAR PENDIDIKAN ISLAM



SEMINAR PENDIDIKAN ISLAM MALAYSIA KONTEMPORARI
PERINGKAT KEBANGSAAN 2009


Pada 14 & 15 Mac 2009 bersamaan 17 & 18 Rabiul Awal 1430H, bertempat di Maahad Tahfiz Wal Tarbiyyah Tok Jiring, Kuala Terenganu, ILMAM Pusat dengan diwakili oleh 2 orang wakil telah mengikuti seminar tersebut.

Sebanyak 5 kertas kerja, 1 forum dan 1 ceramah khas telah dilaksanakan dalam seminar tersebut. Antara penekanan dalam seminar tersebut adalah berkenaan dengan Kepentingan Pendidikan Islam di era sekarang. Yang memerlukan kepada semua yang berada dalam bidang ini mengerti apa ertinya pendidikan yang sebenar dalam Islam. Ianya merupakan amanah yang besar daripada Allah taala untuk dilaksanakan kepada mereka yang inginkannya.

Pendidikan bukan hanyalah semata-mata teori, bahkan ianya hendaklah dipraktikkan di dalam kehidupan seseorang yang mempelajarinya. Kerajaan-kerajaan di dunia Islam di masa kini, sebenarnya mengamalkan sistem pembelajaran sekular, kapitalis dan nasionalis. Jadi pendidik seharusnya berhati-hati dengan taktik kotor musuh Islam ini yang sengaja menjadikan pendidik sebagai batu pelekong mereka. Berwaspadalah.

Dari sinilah, Pendidikan Islam amat menekankan kepada sesiapa jua agar menjaga diri dan ahli keluarga daripada azab api nerak, dan mengajar kitab al-Quran kepada yang hendak mempelajari berdasarkan ajaran daripada Nabi Muhammad SAW.

Seminar ini diakhiri dengan sidang pleno dan resolusi. Alhamdulillah...

No comments: